Budas Mācības pamati

Tas, ko Buda ieraudzīja, kad aizgāja no ķēniņa pils un saskāries ar slimībām, vecumu un nāvi, noveda viņu pie pirmās mācības. Tā ir mācība par četrām cildenajām patiesībām, no kurās atrod savu sākumu visas citas 84 000 Budas mācības.

Četras cildenās patiesības:

Budas pirmā mācība, kurā sakņojas visas 84 000 citas, ir mācība par četrām cildenajām patiesībām. Tās viņš ieraudzīja, aizgājis no ķēniņa pils un saskāries ar slimībām, vecumu un nāvi.


○   Pirmā patiesība. Ciešanas ir. Un tās nobriest ķermenī.

○   Otrā patiesība. Ciešanām ir cēlonis – neziņa un traucējošās emocijas.

○   Trešā patiesība. Ciešanas izbeidzas, ja atrasts to cēlonis – ieradums uzskatīt, ka parādības ir pastāvīgi eksistējošas.  

○   Ceturtā patiesība ir Ceļš, lai izbeigtu ciešanas. 


Šo ceļu veido astoņi posmi:


Mahājānā tas ir Cildenais piecu posmu ceļš. Uz tā nonāk, meditējot par to, ka parādībām nepiemīt pastāvīga eksistence.


Divi uzkrājumi:


Sešas pāramitas, jeb sešas pilnības, jeb sešas atbrīvojošas darbības: Dāsnums, ētika jeb tikumība, pacietība, uzcītīgums, meditatīva koncentrēšanās, viedums. 


Ja runājam par desmit pāramitām, tad augšminētajām pievienojamas šīs četras: smalkās prasmes, spēks, tiecība, sākotnējais viedums.

Sešu pāramitu prakse ir budisma pamats, metode, kas ļauj pamest ego radītos ierobežojumus, proti, samsāru. 

Laimes cēlonis ir mīlestības un līdzcietības pilns prāts. 

Visas patiesības sakņojas divās – relatīvajā un absolūtajā patiesībā. Ja nebalstāmies relatīvajā patiesībā, nevaram atpazīt absolūto. Relatīvā patiesība ir viegli saprotama un nesatricināma: pozitīvas domas, labestīgs prāts izraisa krietnu rīcību; tā rodas labvēlīga karma, kas izpaužas laimes sajūtā. Un otrādi: negatīvas domas, nelabvēlīgums izraisa nekrietnu rīcību un rada atbilstošu karmu un nelaimīgumu. 

Izzinot absolūto patiesību, varam nonākt pie izpratnes, ka visu Budas mācību pamats ir prāts, nesatverams un nesaredzams, un to var atpazīt tikai prāts pats.